Ewa Wencel

Aktorka i scenarzystka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi (1980 – dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła Podyplomowe Studia Menadżerskie w zakresie Menadżerów Kultury na SGH w Warszawie. Współpracowała ze Szkołą Mistrzowską Andrzeja Wajdy w zakresie stworzenia strategii PR oraz z Ministerstwem Kultury i Sztuki – kreacja broszury informacyjnej do programu unijnego Kultura 2000.

Na scenie zadebiutowała rolą Lilli Wenedy w przedstawieniu „Lilla Weneda” reż. Janusza Bukowskiego, w Teatrze Polskim w Szczecinie, za którą otrzymała w 1981 roku Nagrodę Młodych od „Głosu Szczecińskiego”. W Szczecinie zagrała też Klarę w „Ślubach Panieńskich” w reżyserii A. Zaorskiego. Kolejne jej role to Zosia w „Weselu”, Kaśka w „Igraszkach z diabłem”, Smeraldina w „Słudze dwóch panów” w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Od 1982 związana ze scenami warszawskimi. W Teatrze na Woli zagrała, m.in. Nataszę Rostową w „Wojnie i pokoju” czy Sonię w „Zbrodni i karze”.

Równocześnie występowała też w Teatrach Telewizji, gdzie powierzono jej wiele znaczących ról. Współpracowała między innymi z takimi reżyserami jak: T. Worontkiewicz („Małgosia kontra Małgosia”) J. Kijowski („Czyściec”), M. Łazarkiewicz („Dom kobiet”, Klimaty”), K. Zalewski („Choroba młodych”), K. Lang („Natalia”, „Mały bies”).

Pierwszą rolą filmową była Basia w „Szaleństwach panny Ewy” reż. J. Tarnas, a kolejne to „Nad Niemnem”, reż. Z. Kuźmiński, „Ostatni prom”, reż. W. Krzystek, „Ucieczka z kina Wolność”, reż. W. Marczewski, „Obcy musi fruwać”, reż. W. Saniewski, „Mój Nikifor”, reż. K. Krauze i wiele innych.
Za niezapomnianą kreację Matki w filmie „Plac Zbawiciela” Krzysztofa Krauze i Joanny-Kos Krauze otrzymała cztery nagrody: na XXXI FPFF w Gdyni (2006), Polską Nagrodę Filmową Orzeł za rok 2006, kolejną na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej „Prowincjonalia” we Wrześni (2007), oraz nagrodę Złoty Rycerz na Międzynarodowym Forum Filmowym w Moskwie (2008).

Udowodniła także, że jest znakomitą scenarzystką – współpracowała w tym zakresie przy filmie „Plac Zbawiciela”, zaś „Czas Honoru”, do którego pisze scenariusze podbija serca milionów Polaków.

Popularność przyniósł jej udział w serialach telewizyjnych: „07 Zgłoś się”, „M jak Miłość”, „Dwie strony medalu”, „Bulionerzy”, „Mamuśki” czy właśnie „Czas Honoru”.

Otrzymała także nominację do niezwykle prestiżowej teatralnej nagrody Feliksów Warszawskich za rolę w „Przez park na bosaka”!  Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi.

W zespole Teatru Kwadrat od 1987 roku.

ROLE W TEATRZE KWADRAT:

GLADYS FOSTER (PIELĘGNIARKA) – „Okno na Parlament”, Ray Cooney, reż. Marcin Sławiński
SHIRLEY  „Kiedy kota nie ma”, Johnnie Mortimer i Brian Cooke,  reż. Andrzej Rozhin
MAUDE BODLEY  „Nie teraz Kochanie”, Ray Cooney i Jon Chapman, reż. Marcin Sławiński
PANI DĄBEK – „Szalone nożyczki”, Paul Pörtner,  reż. Marcin Sławiński
KLARYSA – „Sługa dwóch panów”, Carlo Goldoni, reż. Waldemar Matuszewski
ALECE INGLIS – „Perfect Day”, Liz Lochhead,  reż. Andrzej Rozhin
MARY WILLIS – „Przyjazne Dusze”, Pam Valentine, reż. Marcin Sławiński
ETHEL BANKS – „Przez park na bosaka”, Neil Simon,  reż. Tomasz Szafrański
IDA – „Klub cmentrany”, Ivan Menchel,  reż. Marcin Sławiński
JULIA BUDDER – „To tylko sztuka”, Terrence Mcnally, reż. Bartłomiej Wyszomirski
NATALIA – „Godzinka spokoju”, Florian Zeller, reż. M. Sławiński
ANNIE WIELKES
– „Misery”, Stephen King, reż. R. Gliński