Miejscem akcji jest składnica złomu. Wydarzenia dotyczą kierownika, wagowego – i jego przyszłej małżonki Aurelii – oraz magazyniera. Po części również trzech dostawców, prezesa jednostki nadrzędnej i matki panny młodej. Wśród piecyków z lanego żelaza, pogiętych płatów aluminiowej blachy i zdemontowanych fragmentów wężownicy do grzejnika rozgrywają się jednak sprawy dalekie od rzeczywistości opisanej placówki.
czytaj dalejkomedia współczesna
2 kobiety, 7 mężczyzn, 1 dekoracja
Miejscem akcji jest składnica złomu. Wydarzenia dotyczą kierownika, wagowego - i jego przyszłej małżonki Aurelii - oraz magazyniera. Po części również trzech dostawców, prezesa jednostki nadrzędnej i matki panny młodej. Wśród piecyków z lanego żelaza, pogiętych płatów aluminiowej blachy i zdemontowanych fragmentów wężownicy do grzejnika rozgrywają się jednak sprawy dalekie od rzeczywistości opisanej placówki.
"Czy we frazeologii magazyniera znajdują się jakieś odkrywcze związki wyrazów?" - pyta w pewnym momencie wagowy, zdradzając tym samym prawdziwy charakter swojej roli i całej sztuki. Do opowieści o zaangażowaniu nowego wagowego, jego małżeństwie z córką kierownika, historii domniemanej szafy pancernej, w której albo są szamotowe cegły, albo trzy czwarte kwintala brylantów - włącza się nieustannie w tej sztuce motyw groteski i filozoficznej opowiastki naszych czasów. Rozważania na temat różnych wartości życia, oelów i ograniczeń ludzkiej egzystencji, współzależności jednostki i otoczenia.
Dysputy pracowników składnicy złomu rozstrzygających o egzystencji kryją wiele ironicznych odniesień do wyabstrahowanych filozofujących dramatów. Odsłaniają jednocześnie zupełnie nieoczekiwane w tym utworze obszary spostrzeżeń obyczajowych i społecznych: o Aurelii, która pierze i gotuje po nocy, żeby się nie zdradzić ze staroświeckimi, domowymi zainteresowaniami, gazowych grzejnikach przechładzających bimber, o sprzedawaniu sprawnego traktora po cenie złomu.
Utwór odznacza się nie tylko błyskotliwymi dialogami i oryginalną frazeologią, ale także plastyką obrazów o poetyckiej, wyrazistej scenerii wyczarowanej z przywiezionych do składnicy złomu rekwizytów dawnych powszednich dni.
Źródło: "Nowe sztuki"-biuletyn informacyjny Agencji Autorskiej nr 21/79
Informacje o spektaklu
OBSADA:
Kierownik – Jarema Stępowski
Wagowy – Włodzimierz Nowak
Magazynier – Paweł Wawrzecki
Aurelia – Ewa Borowik
Dostawca I – Andrzej Fedorowicz
Dostawca II – Włodzimierz Press
Dostawca III – Marcin Rudziński
Prezes – Jan Kobuszewski
Matka Aurelii – Aleksandra Karzyńska
Reżyseria: Jan Kobuszewski
Scenografia: Xymena Zaniewska
Prapremiera: 12 maja 1980