![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/1995/01/MÓJ-PRZYJACIEL-HARVEY-1995-jpg-100x113.jpg)
7 stycznia 1995
Elwood P. Dowd miewa kłopoty z oddzielaniem rzeczywistości od fikcji. Na co dzień przyjaźni się z olbrzymich rozmiarów królikiem Harveyem. Spędza z nim niemal każdą chwilę, najczęściej w okolicznych barach, a dodać należy, że królik ów nie stroni od kieliszka.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/1993/04/12-OKNO-NA-PARLAMENT-A3333-100x149.jpg)
17 kwietnia 1993
Tytułowe okno znajduje się w luksusowym apartamencie nr 648, w londyńskim Westminster Hotel. To w jego wnętrzach na sekretną randkę umawia się urzędujący minister deputowany do Izby Gmin z Partii Konserwatywnej – Richard Willey z sekretarką opozycyjnej Partii Pracy panią Jane Worthington. Podczas pobytu w apartamencie pan Willey przypadkowo znajduje ciało pewnego mężczyzny przytrzaśnięte oknem.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/2015/03/34-WSZYSTKIEGO-NAJLEPSZEGO-A333-100x149.jpg)
29 września 1992
„(…) przedstawienie ogląda się bez przykrości, a nawet z rosnącym zainteresowaniem. Świat widziany z kuchni, choć to zapewne niezbyt wyrafinowana metafora, ma jedną zaletę: jest znacznie prawdziwszy niż z perspektywy salonu”
Tomasz Miłkowski
Życie Codzienne
16 października 1992
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/2015/03/22-BRZYDKIE-NAWYKI-A3333-100x149.jpg)
21 czerwca 1991
Akcja toczy się w prywatnych klinikach psychiatrycznych, w których pacjenci traktowani są krańcowo odmiennie. W pierwszym władzę sprawuje dr Pepsi, a jego naczelną maksymą jest zapożyczane od Wilde’a przeświadczenie, iż spośród różnych metod zwalczania pokus, najskuteczniejsza polega na tym, by im ulegać, czyli pozwala swym pacjentom na wszystko, a nawet więcej. Drugim natomiast kieruje dr Toynbee, którego terapia polega na kompletnym unieruchomieniu leczonych, nie pozwala więc na nic, stosując metodę knebla i kaftana.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/1990/06/Ośle-13331-e1428439632713-100x100.jpg)
9 czerwca 1990
Oxford. Jubileuszowe spotkanie absolwentów uczelni to świetna okazja, by pochwalić się pozyskanym statusem społecznym, ale też aby porównać swoje dotychczasowe osiągnięcia z tym co osiągnęli dawni koledzy ze studenckiej ławy.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/1989/05/2-MANDAT-100x145.jpg)
6 maja 1989
Brawurowa akcja, niespodziewane zwroty wydarzeń, skomplikowana i precyzyjnie zbudowana intryga komediowa, wielowątkowe omyłki, udawania, dowcip słowny, błyskotliwe dialogi, anegdoty wplecione z wyczuciem miejsca, w jakim pojawienie się ich jest najtrafniejsze, bezbłędny słuch na prawa sceny – to wszystko sprawiło, że „Mandat” stał się wielkim i długotrwałym sukcesem teatru, a Erdmana nazwano następcą Mikołaja Gogola i Aleksandra Suchowo-Kobylina. W samej tylko Moskwie przedstawienie grane było ponad trzysta pięćdziesiąt razy.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/2015/03/21-INDYK-A333-100x142.jpg)
1 lipca 1988
„Melofarsa w dwóch aktach”, która rozgrywa się (jak podano w didaskaliach) „w romantyzmie, na obszarze księstwa”.
W dziwnej karczmie spotyka się dziwne towarzystwo. Poeta – niszczyciel dzieł klasyków literatury, Książę owładnięty ideą stworzenia urzędu Pary Kochanków Państwowych, Kapitan będący uosobieniem zdegradowanego mitu wojskowości i Laura, która ucieka od Księcia z Rudolfem, by go w końcu porzucić, bezradny Pustelnik, śpiący Śpiący i Chłopi, których bezsensowne rozmowy podkreślają główną myśl utworu: nikomu tu się nic nie chce.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/2015/03/14-FARSA-NA-3-SYPIALNIE-333-100x143.jpg)
19 lutego 1988
Cztery małżeństwa, trzy sypialnie, jedna noc i następujący po niej poranek. Najstarsza para – Delia i Ernest szykują się do wyjścia na uroczystą kolację, aby uczcić rocznicę swojego ślubu. Najmłodsza z kolei – Malcolm i Kate organizują u siebie małą imprezę, na którą zapraszają Jane i Nicka, a także Zuzannę i Trevora (jedynyni, których sypialni nie widać). W ostatniej chwili Nick doznaje kontuzji i nie może iść. Między Zuzanną a Trevorem dochodzi do kłótni. Intryga zaczyna się zawiązywać po tym jak Zuzanna przyłapuje Trevora całującego się ze swoją byłą dziewczyną, którą była niegdyś Jane…
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/1987/07/3-KRÓL-100x145.jpg)
17 lipca 1987
Klasyczna francuska farsa. Akcja rozgrywa się przed wojną. Bourdier jest politykiem i przemysłowcem. Swoją karierę polityczną związał z partią socjalistyczną, ale prywatnie bardzo mu imponują arystokratyczne koneksje.
Toteż przychylnym okiem patrzy na rozwijającą się miłość swojej córki, Teresy i hrabiego Jakuba, syna arystokratycznego sąsiada. Żoną Bourdiera jest dużo młodsza od niego Marta, niezbyt przejmująca się konwenansami i nie ukrywająca swego plebejskiego pochodzenia.
czytaj dalej
![](https://teatrkwadrat.pl/wp-content/uploads/2015/03/5-FIFTY-FIFTY-100x144.jpg)
28 marca 1987
Komedia satyryczna napisana specjalnie przez Stanisława Tyma dla Teatru Kwadrat 19 stycznia 1987 a wystawiona ponad dwa miesiące później – 28 marca.
Rzecz dzieje się w przededniu zmian: akt I – kwiecień 1979, akt II – 31 grudnia 1979.
„Miejscem akcji jest dom «powiatowego» prominenta, działacza, inteligenta z awansu, który nabywszy dyplom wyższej uczelni za 45 tys. zł oprawił go w ramki i zawiesił na ścianie.
czytaj dalej