Ewa Wencel

Aktorka i scenarzystka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi (1980 – dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła Podyplomowe Studia Menadżerskie w zakresie Menadżerów Kultury na SGH w Warszawie. Współpracowała ze Szkołą Mistrzowską Andrzeja Wajdy w zakresie stworzenia strategii PR oraz z Ministerstwem Kultury i Sztuki – kreacja broszury informacyjnej do programu unijnego Kultura 2000. Od wielu lat wykładowca na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi. W roku 2017 uzyskała tytuł Doktora Sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Od 1 września 2023 roku, Dyrektor Teatru Kwadrat.

Na scenie zadebiutowała rolą Lilli Wenedy w przedstawieniu „Lilla Weneda” reż. Janusza Bukowskiego, w Teatrze Polskim w Szczecinie, za którą otrzymała w 1981 roku Nagrodę Młodych od „Głosu Szczecińskiego”. W Szczecinie zagrała też Klarę w „Ślubach Panieńskich” w reżyserii A. Zaorskiego. Kolejne jej role to Zosia w „Weselu”, Kaśka w „Igraszkach z diabłem”, Smeraldina w „Słudze dwóch panów” w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Od 1982 związana ze scenami warszawskimi. W Teatrze na Woli zagrała, m.in. Nataszę Rostową w „Wojnie i pokoju” czy Sonię w „Zbrodni i karze”.

Równocześnie występowała też w Teatrach Telewizji, gdzie powierzono jej wiele znaczących ról. Współpracowała między innymi z takimi reżyserami jak: T. Worontkiewicz („Małgosia kontra Małgosia”) J. Kijowski („Czyściec”), M. Łazarkiewicz („Dom kobiet”, Klimaty”), K. Zalewski („Choroba młodych”), K. Lang („Natalia”, „Mały bies”). Zrealizowała również wiele spektakli telewizyjnych dla młodego widza.

Pierwszą rolą filmową była Basia w „Szaleństwach panny Ewy” reż. J. Tarnas, a kolejne to „Nad Niemnem”, reż. Z. Kuźmiński, „Ostatni prom”, reż. W. Krzystek, „Ucieczka z kina Wolność”, reż. W. Marczewski, „Obcy musi fruwać”, reż. W. Saniewski, „Mój Nikifor”, reż. K. Krauze i wiele innych.
Za niezapomnianą kreację Matki w filmie „Plac Zbawiciela” Krzysztofa Krauze i Joanny-Kos Krauze otrzymała cztery nagrody: na XXXI FPFF w Gdyni (2006), Polską Nagrodę Filmową Orzeł za rok 2006, kolejną na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej „Prowincjonalia” we Wrześni (2007), oraz nagrodę Złoty Rycerz na Międzynarodowym Forum Filmowym w Moskwie (2008).

Udowodniła także, że jest znakomitą scenarzystką – współpracowała w tym zakresie przy filmie „Plac Zbawiciela”, zaś „Czas Honoru”, do którego pisała scenariusz podbił serca milionów Polaków. Jest również współautorką scenariusza serialu „Młody Piłsudski” oraz drugim reżyserem.

Popularność przyniósł jej udział w serialach telewizyjnych: „07 Zgłoś się”, „M jak Miłość”, „Dwie strony medalu”, „Bulionerzy”, „Mamuśki” czy właśnie „Czas Honoru”.

Otrzymała także nominację do niezwykle prestiżowej teatralnej nagrody Feliksów Warszawskich za rolę w „Przez park na bosaka”!  Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi.

Jest również producentem i reżyserem przedstawienia Promieniowanie, które można oglądać na deskach Teatru Kwadrat.

W zespole Teatru Kwadrat od 1987 roku.

ROLE W TEATRZE KWADRAT:

KRYSTYNA -„Gang Albertów”, Miroslav Hornicek, reż Andrzej Zaorski
BARBARA SIERGIEJEWNA – „Mandat”, Mikołaj Erdman, reż. Marcin Sławiński
BARBARA SMITH – „Mayday”, Ray Cooney, reż. Marcin Sławiński
GLADYS FOSTER (PIELĘGNIARKA) – „Okno na Parlament”, Ray Cooney, reż. Marcin Sławiński
SHIRLEY  „Kiedy kota nie ma”, Johnnie Mortimer i Brian Cooke,  reż. Andrzej Rozhin
MAUDE BODLEY  „Nie teraz Kochanie”, Ray Cooney i Jon Chapman, reż. Marcin Sławiński
PANI DĄBEK – „Szalone nożyczki”, Paul Pörtner,  reż. Marcin Sławiński
KLARYSA – „Sługa dwóch panów”, Carlo Goldoni, reż. Waldemar Matuszewski
ALECE INGLIS – „Perfect Day”, Liz Lochhead,  reż. Andrzej Rozhin
MARY WILLIS – „Przyjazne Dusze”, Pam Valentine, reż. Marcin Sławiński
ETHEL BANKS – „Przez park na bosaka”, Neil Simon,  reż. Tomasz Szafrański
IDA – „Klub cmentrany”, Ivan Menchel,  reż. Marcin Sławiński
JULIA BUDDER – „To tylko sztuka”, Terrence Mcnally, reż. Bartłomiej Wyszomirski
NATALIA – „Godzinka spokoju”, Florian Zeller, reż. M. Sławiński
ANNIE WIELKES
– „Misery”, Stephen King, reż. R. Gliński
ADELA
– „Così è la vita (Takie jest życie)”, Waldemar Śmigasiewicz, W. Śmigasiewicz
MARIA SKŁODOWSKA-CURIE – „Promieniowanie”, Jarosław Sokół, reż. Ewa Wencel

LENA – „Umrzeć ze śmiechu”, Paul Elliott, reż. A. Nejman

CAROL – „4000 dni”, Peter Quilter, reż W. Malajkat

MIRIAM – „Koszerne raz!”, James Shermanł, reż. Reb Judele von Polen